پردیس امام سجاد(ع) بیرجند

فرم ثبت نام و اساسنامه انجمن علمی علوم تربیتی پردیس امام سجاد(ع)

بسمه تعالی

مقدمه
در راستای تقویت نشاط علمی در میان دانشجویان و حمایت از فعالیتهای جمعی و خودجوش پژوهشی و مشارکت دهی دانشجویان مستعد و توانمند در جهت بالندگی علمی و فرهنگی،انجمن علمی-پژوهشی پردیس امام سجاد (ع) بیرجند تشکیل گردیده است.

از دانشجویان علاقه مند تقاضا می گردد پس از مطالعه اساسنامه انجمن که در ذیل بطور کامل آمده است، در صورت تمایل فرم عضویت را تکمیل نمایند.


فصل اول: احکام عمومی
ماده 1. فعالیتهای انجمن در چارچوب قوانین دانشگاه و آیین نامه انجمن های دانشجویی آن می باشد .

ماده 2. نام کامل انجمن، "انجمن علمی- دانشجویی علوم تربیتی پردیس امام سجاد(ع)" بوده و در اساسنامه به اختصار انجمن نامیده می شود.
ماده 3. این انجمن، یک انجمن غیر سیاسی (عدم جبهه گیری به نفع جناح های سیاسی) است و تنها صبغه علمی و فرهنگی دارد. اعضاء به هیچ صورت حق استفاده سیاسی و انتفاعی از عنوان انجمن را ندارند.
ماده 4. اعضای انجمن، دانشجویان علاقمند به مشارکت در فعالیتهای علمی در سطح دانشگاه هستند.

فصل دوم: اهداف و فعالیت ها
ماده 5. انجمن علمی- دانشجویی  علوم تربیتی پردیس امام سجاد(ع)اهداف زیر را تعقیب می کند:
1.افزایش مشارکت و رقابت سالم دانشجویان در فعالیتهای علمی؛
2.حمایت از فعالیتهای علمی- دانشجویی؛
3.ارتباط علمی و فکری با مراکز و مؤسسات پژوهشی و علمی دانشگاهی و غیردانشگاهی ملی و بین المللی؛
4.تقویت روحیه همکاری و کار گروهی بین دانشجویان و افزایش اعتماد به نفس و مهارتهای اجتماعی آنان؛
ماده 6. فعالیتهای علمی انجمن همه در راستای برآوردن اهداف آن صورت می گیرد و عبارتند از:
1.مناظره و نقد علمی؛
2.برگزاری نشستهای تخصصی؛
3.نشر و ترویج یافته های علمی؛
4.فعالیتهای کمک آموزشی؛
5.پیشنهاد همکاری در اجرای طرح های پژوهشی.
مصادیق فعالیتهای علمی عبارتند از:
1.برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاه های تخصصی؛
2.برگزاری و همکاری در اجرای جشنواره ها، کنفرانس ها و مسابقات علمی؛
3.تولید و انتشار نشریه علمی و نشریات الکترونیکی؛
4.برنامه ریزی و اجرای بازدید های علمی از مراکز علمی؛
5.اطلاع رسانی در خصوص کلیه فعالیتهای مرتبط با اهداف انجمن؛
6.طراحی و راه اندازی وب سایت انجمن؛
7.پی گیری مطالبات علمی دانشجویان؛
8.برقراری ارتباط مستمر با انجمن های مشابه علمی در سایر دانشگاه ها؛
9.همکاری با معاونت علمی- تدریسی در جهت ارتقاء سطح علمی دانشجویان.
تبصره: این فعالیت های محدود نبوده، انجمن می تواند سایر فعالیت هایش را در چارچوب اساسنامه تنظیم نماید.

فصل سوم: ساختار تشکیلاتی
ماده 7. انجمن علمی- دانشجویی علوم تربیتی پردیس امام سجاد(ع)، از نظر ساختار تشکیلاتی، ترکیب آتی را دارا می باشد:

  1. مجمع عمومی
  2. هیئت مدیره
  3. دبیرانجمن
  4. معاون دبیر انجمن
  5. کمیته های اجرایی

ماده 8. مجمع عمومی عالی ترین و باصلاحیت ترین مقام تصمیم گیری در انجمن محسوب می شود که متشکل از تمامی اعضای انجمن است.

ماده 9. جلسات عادی مجمع عمومی در هر دو ماه یکبار برگزار میگردد و در صورت لزوم، جلسات فوق العاده مجمع عمومی بنابر پیشنهاد اکثریت اعضای هیأت مدیره دایر خواهد شد.
ماده 10. صلاحیتها و وظایف مجمع عمومی قرار ذیل است:
1.تصویب اهداف درازمدت انجمن؛
2.استماع گزارش کاری انجمن در طی مدت فعالیت که توسط دبیر ارائه می گردد؛
3.تصویب بودجه انجمن؛
4.انتخاب دبیر انجمن، معاون دبیر، مسئولین کمیته ها و اعضای علی البدل هیأت مدیره؛
5.تعدیل، تکمیل و تصویب اساسنامه؛
6.تصمیم پیرامون گسترش، ادغام، انحلال یا الغای انجمن یا کمیته ها بنابر پیشنهاد اکثریت اعضای هیأت مدیره.

ماده 11. تمام تصمیمات در مجمع عمومی براساس اکثریت آراء گرفته می شود به جزء در مورد انحلال انجمن که اکثریت مطلق شرط است.
تبصره: کسانی که از جمع کاندیدان برای عضویت در هیئت نظارت بیشترین آراء را در انتخابات کسب بتوانند به عضویت این هیئت در می آیند.

2.هیأت مدیره
ماده 12. هیأت مدیره مرجع باصلاحیت اجرایی انجمن بوده که متشکل از نه نفر (5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل) است؛ این 7 نفر شامل دبیر انجمن، معاون دبیر و پنج تن مسئولین کمیته ها که همه توسط مجمع عمومی، برای مدت یک سال انتخاب می شوند، می باشد.
ماده 13. شرایط داوطلبان عضویت در هیأت مدیره موارد زیر است:
1.داوطلب عضویت باید به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان – پردیس امام سجاد (ع) بیرجند مشغول باشد؛
2.داوطلب نباید به توبیخ کتبی از سوی دانشگاه محکوم باشد؛
3.داوطلب باید حداقل یک نیمسال تحصیلی (یک سمستر) را گذرانده باشد؛
4.داوطلب باید برنامه های کاری خود را 15 روز قبل از موعد انتخابات به کمیته اداری – مالی برای نشر تسلیم نمایند.
5.میانگین نمرات دوران تحصیلی داوطلب عضویت در هیئت مدیره باید حداقل 70% باشد.

ماده 14. جلسات عادی هیات مدیره هر هفته یک بار انجام می گیرد و در مواردی، بنابر ضرورت قبل از موعود جلسات هیأت مدیره به پیشنهاد دبیر و یا اکثریت اعضای هیئت مدیره دایر خواهد گردید.
صلاحیت ها و وظایف هیأت مدیره
ماده 15. صلاحیت ها و وظایف هیأت مدیره قرار ذیل است:
1.اجرای تمام طرح های تصویب شده از سوی مجمع عمومی؛
2.تصویب اهداف کوتاه مدت و میان مدت انجمن؛
3.تصویب لایحه وظایف کمیته ها؛
4.همکاری با دبیر برای گزارش دهی به مجمع عمومی؛
5.عقد قراردادها با سایر مراکز غیردولتی و دولتی و ایجاد ارتباط با آنها؛
6.تصمیم گیری در مورد اخراج اعضای خاطی از انجمن؛
7.تعطیلی مؤقت انجمن؛
8.معرفی نماینده انجمن برای شرکت در جلسات، سیمینارها، محافل و برنامه های همسو با اهداف انجمن در سطح ملی.

ماده 16. در همه جلسات هیأت مدیره، اعضای اصلی آن تصمیم گیرنده اند و اعضای علی البدل می توانند در جلسات شرکت کنند، اما تصمیم گیرنده نمی باشند. در صورت عدم شرکت هریک از اعضاء اصلی بنابه هر دلیلی، عضو علی البدل به جای او در جلسات تصمیم گیرنده خواهد بود.
تبصره: در صورت غیبت دایمی یا استعفاء و یا هم فوت هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره، عضو علی البدل جایگزین او خواهد شد.
ماده 17. شرکت در تمامی جلسات انجمن برای اعضای هیأت مدیره  (جزء در موارد داشتن عذر موجه) برای تمامی اعضاء الزامی است. در صورت عدم حضور هریک از اعضا بدون داشتن عذر موجه و عدم فرستادن نماینده در 4 جلسه متوالی یا 6 جلسه متناوب با تصویب در هیئت مدیره در مورد ادامه همکاری یا جایگزین کردن عضو خاطی تصمیم گیری خواهد شد.

ماده 18. برای تصویب تصمیم ها در جلسه هیأت مدیره، رأی اکثریت نسبی ضروری است. 
تبصره: در صورت تساوی آراء بین دو طرف در هیأت مدیره، رأی دبیر تعیین کننده است.
3.دبیر انجمن
ماده 19. دبیر انجمن توسط مجمع عمومی بر اساس اکثریت آراء انتخاب می شود.
صلاحیت ها و وظایف دبیر انجمن
ماده 20. صلاحیتها و وظایف دبیر انجمن عبارتند از:
1.هماهنگ کننده وظایف مسئولین کمیته ها؛
2.ریاست جلسات؛
3.ارزیابی گزارشات ماهانه کمیته ها و نظارت بر انجام وظایف محوله کمیته های انجمن؛
4.پیگیری، برگزاری و مدیریت جلسات هیأت مدیره؛
5.دریافت، ارجاع و پاسخ گویی به نامه های دریافتی و مهر و امضای نامه های ارسالی انجمن با اطلاع اعضای هیأت مدیره.

4. معاون دبیر انجمن
ماده 22. معاون دبیر انجمن از طریق رأی گیری در مجمع عمومی انتخاب می شود و جزء هیئت مدیره می باشد و در تصمیمات این هیئت مثل دیگر اعضای آن شریک است.
تبصره: در صورت عدم حضور دبیر انجمن در جلسات هیئت مدیره، معاون دبیر صلاحیت ها و وظایف دبیر را خواهد داشت و موادی که در مورد دبیر وجود دارد، برای معاون نیز تطبیق خواهد شد.


5.کمیته های اجرایی انجمن
ماده 23. کمیته های اجرایی انجمن عبارتند از:
1.کمیته مالی- اداری؛
2.کمیته پژوهش و تحقیقات؛
3.کمیته آموزشی ؛

کمیته نشست ها ؛
4.کمیته ارتباطات؛

5.کمیته نشریات

تبصره1: مسئولین کمیته های اجرایی و اعضای هیأت نظارت از طریق رأی گیری در مجمع عمومی انتخاب می شوند، اما اعضای کمیته ها بصورت داوطلبانه می توانند عضو کمیته ها شوند.
تبصره 2: رأی گیری در مورد اعضای هیئت مدیره و هیئت نظارت در 1 ماه میزان هر سال برگزار خواهد شد و کاندیدان باید اسناد و مدارک شان را در 15 سنبله همان سال تحویل کمیته اداری و مالی نمایند.
تبصره 3: دوره کاری مسئولین منتخب کمیته ها، یک سال است.

کمیته مالی- اداری
ماده 24. هدف از تشکیل این کمیته، هماهنگی امور داخلی انجمن و سازماندهی و بهره وری از امکانات و منابع مالی انجمن است.
ماده 25. وظایف کمیته مالی - اداری به شکل آتی است:
1.تهیه برآورد هزینه مالی طرح ها و پی گیری تأمین آنها؛
2.اخذ آمادگی (15 روز قبل از رسیدن زمان انتخابات) و برگزاری انتخابات هیأت مدیره و هیئت نظارت دوره بعد؛
3.تحویل و نگهداری وسایل و تجهیزات انجمن؛
4.ثبت رسید و تسویه حساب طرح های انجمن؛
5.جذب و ثبت نام دانشجویان و تهیه آرشیف از اطلاعات اعضای انجمن؛
6.تهیه و تدارک مقدمات جلسات مجمع عمومی؛
7.رسیدگی به خرید لوازم مورد نیاز انجمن.

کمیته  پژوهشی و تحقیقات

ماده 26. هدف کمیته پژوهشی پیشنهاد، پیگیری و اجرای طرح های مطالعاتی و پژوهشی است.
ماده 27. وظایف کمیته تحقیقات قرار ذیل است:
1.جذب و دعوت به همکاری از دانشجویان نخبه؛
2.برنامه ریزی و اجرای پروژه های تحقیقی یا کمک به بخش تحقیقات دانشگاه؛
3.برقراری ارتباط مستمر با مراکز مرتبط علمی؛
4.برگزاری رقابت های پژوهشی میان دانشجویان؛
5.آرشیو تحقیقات دانشجویان و ارسال بعضی از تحقیقات به کمیته نشرات برای نشر؛

6.چاپ کتاب و نوشتن مقالات ؛

7.برگزاری مسابقات علمی ؛

کمیته آموزشی

1.پیگیری و برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی-علمی؛

2.برنامه ریزی برای فعالیت های آموزشی ادواری و سالانه انجمن؛

3.همکاری با مسئولین آموزشی و پژوهشی دانشگاه در اجرای برنامه ها و پروژه های آموزشی؛

4. تهیه ی آرشیوی از موضوعات و سخنرانی های علمی انجمن و تهیه ی کتابخانه ی الکترونیکی Ebook؛

5.تهیه ی فهرست مواد درسی قبل از شروع هر سمستر؛

کمیته نشست ها

1.پیگیری بازدیدهای علمی از اماکن و اشخاص در رابطه با موضوعات آموزشی؛

2.برگزاری سمینارها و کنگره های علمی و پژوهشی؛

3.برگزاری همایش ها؛

کمیته روابط عمومی
ماده 28. هدف از ایجاد این کمیته ایجاد هماهنگی امور میان انجمن، انعکاس به موقع اخبار و دستاوردهای انجمن است.
ماده 29. کمیته روابط عمومی وظایف زیر را به عهده دارد:
1.ایجاد ارتباط نزدیک با سایر انجمن های علمی دانشگاهها؛
2.توزیع و ارسال نشریه علمی؛
3.تبلیغات و اطلاع رسانی از فعالیت های انجمن علمی – دانشجویی؛
4.تهیه و تنظیم صورت جلسات هیئت مدیره و جلسات مجمع عمومی؛
5.تهیه و ارائه گزارش در هر ماه، هر سمستر و هر سال از فعالیت های انجمن؛
6.پاسخگویی به مراجعات دانشجویی؛

کمیته نشریات
ماده 30. هدف از ایجاد کمیته نشرات راه اندازی و مدیریت نشریه و سایت انجمن می باشد.
ماده 31. وظایف کمیته نشرات عبارتند از:
1.راه اندازی و مدیریت نشریه انجمن؛
2.راه اندازی و مدیریت سایت و بروز رسانی مطالب سایت (حداکثر در طول یک هفته).
ماده 32. مدیر مسئول نشریه و سایت توسط مسئول کمیته نشرات با درنظر گرفتن قوانین موضوعه انتخاب می شود.
ماده 33. شورای سردبیران مطالب وارده برای نشر در نشریه را بررسی و ارزیابی می نمایند.
ماده 34. سردبیر سایت یکی از اعضای کمیته نشرات می باشد که توسط اعضای این کمیته انتخاب می شوند.
ماده 35. مسئولین کمیته ها باید پس از سپری شدن هر ماه، گزارش ماهانه فعالیتهای خود را به دبیر انجمن بسپارند.
ماده 36. هر کمیته دارای یک مسئول بوده که او در ایجاد زیرشاخه ها در کمیته مربوطه اش آزاد است.

فصل چهارم: شرایط عضویت، حقوق و اخراج اعضاء از انجمن
شرایط عضویت در انجمن
ماده 37. انجمن دو نوع عضو دارد:

1.اعضای فعال
2.اعضای افتخاری
ماده 38. شرایط عضویت اعضای اصلی انجمن به قرار ذیل است:
1.قبول اساسنامه
2.پرکردن فرم عضویت و تعهد به رعایت اصول متذکره در فرم عضویت
3.دانشجو بودن در مؤسسه تحصیلات عالی کاتب
ماده 39. دانشجویانی که عضویت انجمن را در دوران تحصیل در مؤسسه دارند، بعد از فراغت نیز می توانند عضو انجمن باشند.
ماده 40. دانشجویانی که در مؤسسه تحصیلات عالی کاتب دانشجو نیستند و در عین حال علاقمند به عضویت در انجمن هستند، می توانند با تأیید هیأت نظارت عضو افتخاری انجمن شوند. لازم به ذکر است که اعضای افتخاری حق عضویت در هیئت مدیره را ندارد.
حقوق اعضاء
ماده 41. اعضای انجمن از حقوق ذیل برخوردارند:
1.در صورت داشتن صلاحیت، حق دارند انتخاب شوند و همچنین تمام مقامات انتخابی انجمن را انتخاب کنند؛
2.همه اعضای انجمن حق اظهار نظر، انتقاد و پیشنهاد در امور انجمن  را دارند.
شرایط اخراج اعضاء
ماده 42. هر عضوی از انجمن در صورت ارتکاب اعمال ذیل از انجمن اخراج می گردد:
1.پیروی نکردن از اصول و وظایف کاری انجمن و تخطی از مواد اساسنامه؛
2.سوء استفاده از انجمن برای منافع شخصی و یا خارج از چارچوب انجمن؛
3.محرومیت از ادامه تحصیل در مؤسسه بنابه دلایل اخلاقی و انضباطی.
ماده 43. اعضای خاطی پس از دریافت سه هشدار از طرف هیئت مدیره عملی گردیده و توسط هیأت نظارت بررسی می شود.

فصل پنجم: مهر و سربرگ انجمن
ماده 44. طراحی و هرگونه تغییر مهر و سربرگ انجمن باید به تأیید هیأت مدیره برسد و در مجمع عمومی اعلان شود.
ماده 45. مهر و سربرگ انجمن علمی- دانشجویی گویای هویت کاری و رسمیت فعالیت تشکیلاتی انجمن است.
ماده 46. مهر و سربرگهای انجمن باید بلافاصله پس از برگزاری انتخابات هر دوره و تعیین دبیر جدید توسط دبیر سال قبل به دبیر جدید طی صورت جلسه ای با حضور اعضای دوره جدید واگذار و تحویل گردد.
ماده 47. هرگونه مکاتبه و گزارش رسمی و کتبی انجمن باید بر روی سربرگ رسمی و مهمور به مهر انجمن و دارای امضای دبیر باشد.
ماده 48. در صورت استفاده غیرموجه و غیرقانونی از مهر و سربرگ انجمن، مسئولیت پاسخگویی در درجه اول به عهده دبیر خواهد بود.
ماده 49. در صورت استفاده افراد غیرمسئول از مهر انجمن در مدت مفقودبودن آن، اگر در مورد مفقود بودن آن دبیر اطلاع رسانی نکرده باشد، عواقب قانونی به عهده وی بوده و اطلاع رسانی بعد از سوءاستفاده سایرین، موجه نخواهد بود.


با کلیک روی کلمه "می پذیرم" می توانید فرم عضویت را دانلود کنید.


اساسنامه را مطالعه نمودم و شرایط آن را می پذیرم