پردیس امام سجاد(ع) بیرجند

جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ویژه معلمان و دانش آموزان

اهداف برگزاری جشنواره:
1.  توسعه وتعمیق فرهنگ تولید محتوی الکترونیکی واستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یادگیری،
2.  ایجاد زمینه مناسب بری شناسایی و پرورش توانمندی های معلمان، دانش آموزان، دانشجو معلمان  و مدرسان در تولیدمواد و رسانه های الکترونیکی یادگیری؛
3.  تولید مواد و رسانه های یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده از آن ها در فرایند تدریس؛
4.  زمینه سازی برای مشارکت فعال معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنی سازی مواد و منابع متنوع یادگیری؛
5.  توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره برداری از مواد و رسانه های یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری.
6.  ایجاد زمینه استفاده از مواد و رسانه های آموزشی مبتنی برفناوری های آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری .

شیوه اجراء:
این جشنواره در دو مرحله ( مرحله اول بصورت استانی ومرحله دوم بصورت کشوری از میان تولیدات برگزیده شده مرحله اول ) برگزار خواهد شد.
گروه های شرکت کننده:
1. دانش آموزان:
·  دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدائی
·  دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم
· هنرجویان هنرستان هی فنی، حرفه ی و کاردانش
(تبصره : دانش آموزان شامل کلیه  مدارس استثنایی، مدارس غیر دولتی  و دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان نیز می شود)
2.  معلمان (مربیان):
·  آموزگاران و دبیران دوره ابتدائی ، و متوسطه اول و دوم ؛
·  معلمان مدارس استثنایی ، غیر دولتی و استعدادهای درخشان؛
·  هنرآموزان هنرستان های فنی؛ حرفه ی و کاردانش؛
· مدرسان دانشگاه فرهنگیان
·  کارکنان آموزشی شاغل در ادارات آموزش و پرورش؛
3.  دانشجویان
·  دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان؛
تبصره 1 : دانش آموزان و معلمان و دانشجویان می توانند محصول خود را به صورت کار اشتراکی دانش آموز، معلم، دانشجو، مدرس ارائه نمایند.
تبصره 2 :  معلمان مدارس غیردولتی  پس از دریافت تائیدیه  از مدرسه محل خدمت می توانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شرکت دهند
 

محورهای برگزاری جشنواره :
 

محورها محیط برنامه نویسی
سیستم عامل ویندوز سیستم عامل اندروید
1.  تولید درس افزارهای آموزشی صرفاً  متناسب با موضوعات کتاب های درسی دوره ابتدایی ومتوسطه اول ؛    
2.  تولید اجزای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب های درسی دوره ابتدایی ومتوسطه اول ؛
تبصره : منظور از اجزای آموزشی، بخش های کوچکی از یک محتوا مانند یک آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ... می باشند،که به صورت محتوای الکترونیکی تعاملی تولید گردیده است .
   
3.  تولید نرم افزارهای پرورشی و قرآنی در حوزه آموزش و پرورش؛    
4.  تولید نرم افزارها در حوزه تربیت بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی؛    
5.  تولید نرم افزارهای بازی و  سرگرمی آموزشی با تأکید بر مفاهیم کتاب های درسی؛    


یادآوری :
با عنایت به تغییرات انجام شده در کتاب های درسی و اتخاذ رویکرد حل مسأله در اغلب آنها، توجه به این رویکرد در تولید مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی مورد تأکید است. از شرکت کنندگان محترم انتظار می رود مواد و رسانه های تولید شده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتابهای درسی یک پایه / دوره تحصیلی که از نظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده و تشخیص داده می شود که وجود مواد و رسانه ها می تواند به غنی سازی  محتوای کتاب درسی و آسان سازی  یادگیری کمک نماید ، سازمان داده و نسبت به تولید آن اقدام نمایند. تولید رسانه های الکترونیکی و شرکت در این جشنواره، فقط در پایه های اول تا ششم ابتدایی و نیزپایه های هفتم ، هشتم ونهم  متوسطه اول براساس  جدول سرفصل های  اعلامی در شبکه ملی مدارس ایران (رشد) قابل بررسی می باشد و سایر پایه ها ودوره های آموزشی را شامل نمی شود.

نحوه شرکت:
1.  مراجعه به بخش ثبت نام در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی  درشبکه ملی مدارس ایران (رشد) به نشانی Roshd.ir  
2.  مطالعه راهنما و تکمیل فرم شرکت در جشنواره (ثبت نام)؛
3.  دریافت کد رهگیری؛
4.  تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تکمیلی به نماینده منطقه محل تحصیل یا اشتغال  

شریط عمومی آثار تولیدی :
1)  آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه  فردی و یا گروهی دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و ازتولیدات شرکت های خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد.
2)  موضوع ارائه شده از طریق آثار  باید در جهت پیاده سازی اهداف رفتاری بیان شده در برنامه درسی و پوشش دهنده تمام یا بخشی از کتاب های درسی باشد.
تبصره : چنانچه محتوای ارائه شده به صورت نرم افزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد ، باید ضمن هدف مند بودن باعث افزیش خلاقیت و ابتکار در کاربران شده و همسو با تحولات کتاب های درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.
 
3)  امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نشده باشد.
4)  با توجه به قابلیت های ممتاز رایانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوی الکترونیکی کلیه آثار ارسالی باید از امکانات چندرسانه ای فیلم و انیمیشن در حد قابل قبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوی تولید شده بهره مند باشد.
5)  در طراحی نرم افزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوه های تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابل قبول استفاده شود.
6)  برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید داری قفل نرم افزاری و یا سخت افزاری و یا کلمه عبور باشند.
7)  حتی الامکان نرم افزارها به صورت خودکار و بدون نیاز به نصب برروی سیستم و یا نصب نرم افزار خاصی قابل اجرا باشند.
8)  نرم افزارهای تحت ویندوز با امکانات موجود در رایانه های مدارس (به لحاظ سخت افزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرم افزارهای تولید شده برای بخش یادگیری سیار ، قابلیت اجرا تحت سیستم عامل اندروید نسخه 4 و بالاتر را داشته باشند.
تبصره 1: بری محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.
تبصره 2: فقط دانش آموزان دوره ابتدایی  و  متوسطه اول می توانند آثار خود را به صورت فردی یا گروهی در قالب پاورپوینت ارایه نمایند.
شریط فنی و اختصاصی آثار:
شرایط فنی و اختصاصی و توضیحات کامل تر در خصوص معیارهای ارزیابی آثار و بخش های مختلف جشنواره از طریق شبکه ملی مدارس ایران (رشد)  به نشانی Roshd.ir  اطلاع رسانی خواهد شد.

سیاست های تشویقی:
1-  صدور تقدیر نامه کتبی  برای آثاری که به مرحله کشوری راه یابند؛
2-  تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبه های اول تا سوم) در مراسم اختتامیه و صدور گواهی تأییدیه تولید مواد و رسانه جهت استفاده از امتیازات متعلقه.

شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی :
1-    نصب واجرای خودکار نرم افزارها  در سیستم عامل های مختلف بدون نیاز به ایجاد تغییر در پارامترهای سخت افزاری ونرم افزاری وهمچنین حذف یا غیر فعال نمودن سایر برنامه ازجمله ضد بدافزارها
2-    داشتن شناسنامه تولید ، مشخصات اثر ، مشخصات صاحب اثر ، مشخص نمودن مخاطب و... در داخل نرم افزار ها
3-    امکان اجرا واستفاده از نرم افزار برای تمامی افراد بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در خصوص رایانه
4-    استفاده از گرافیک متناسب با موضوع وسن مخاطب ( استفاده از فونت ، صدا ، تصاویر ثابت ومتحرک با کیفیت مناسب ) واستفاده از تمام سطح صفحه نمایش برای ارائه محتوا
5-    نداشتن مشکل فنی در خصوص ارتباط صفحات وجابجا شدن میان قسمت های مختلف نرم افزار
6-    سعی در استفاده حداکثر از امکانات رایانه ای جهت استفاده از رسانه های مختلف
7-    توجه به  عدم تداخل صداها ، تصاویر ومتون و...
8-    داشتن طراحی آموزشی مناسب برای محتوای انتخاب شده
9-    صحت وارزش علمی محتوای ها ( متن ، تصویر وصدا)
10-   سعی در نداشتن غلط های تایپی وغلط های علمی