ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی
تربیت معلمانی برخوردار از شایستگی های حرفه ای نیازمند بهره گیری از برنامه های درسی منسجم و ساز و کارهایی برای ارزشیابی برنامه ها است.ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی(اصلح)یکی از ساز و کارهای تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان است که بر اساس شایستگی های مطرح در سند کلان برنامه درسی تدوین شده است.
معاون ارزیابی و تضمین کیفیت از اجرای طرح اصلح - ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان - در امسال خبرداد و اظهار داشت: این طرح طی برگزاری 8 نشست تخصصی درون دانشگاه و چندین جلسه با وزارت به تایید رسیده و امسال برای حدود 6 هزار فارغ التحصیل در رشته آموزش ابتدایی اجرا می شود.
وی افزود: طرح اصلح اولین طرح ارزیابی استاندارد کشوری در حوزه دانشجو معلمان است که تجربه اش در ایران موجود نیست.
وی چهار شاخص پوشه کار، آزمون کتبی، معدل و آزمون عملکردی را از مؤلفه های اصلی ارزیابی دانشجو معلمان اعلام کرد.
دکتر کیانی اظهار امیدواری کرد که اجرای این طرح بتواند خروجی دانشگاه را منطبق با شعار آن مبنی بر پرورش معلم طراز جمهوری اسلامی قرار دهد.
مولفه های سنجش:
طرح کلی ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای به همراه مولفه ها،سهم هریک از مولفه ها و حداقل امتیازهای لازم به شرح ذیل است:
پوشه کار:
امتیاز:350 و حداقل امتیاز:245
آزمون کتبی:
امتیاز:200وحداقل امتیاز:130
آزمون عملکردی:
امتیاز:250 و حداقل امتیاز:150
معدل:
امتیاز:200-محاسبه امتیاز: از معدل 15 به بالا هر نمره 40 امتیاز
برای کسب گواهینامه دائم صلاحیتهای حرفه ای معلمی لازم است که حدنصاب نمره در هر یک از مولفه ها به همراه نصاب کلی به میزان 650 امتیاز کسب گردد.دانشجویی که حد نصاب کلی آزمون را کسب ننماید در ارزشیابی صلاحیتهای حرفه ای معلمی مردود شناخته می شود.با این حال چنانچه حد نصاب کلی کسب گردد ولی حداقل امتیاز در یک یا چند مولفه کسب نگردد برای دریافت گواهینامه دائم کافیست دانشجو در همان مولفه در نوبت بعدی برگزاری ارزشیابی شرکت کرده و حد نصاب لازم را بدست آورد. افرادی که پس از پایان چندبار شرکت در آزمون 650 را کسب ننمایند وضعیت استخدام آنان از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی میسر نخواهد بود.
ویژگی ها و شرایط مولفه های مورد سنجش:
1-آزمون عملکردی:آزمون عملکردی شامل دروس زیر است:-برنامه ریزی درسی-راهبردهای آموزش یا تدریس-طراحی آموزشی
2-آزمون کتبی: این بخش از طریق طراحی سوالات استاندارد و هماهنگ اجرا می گردد موضوعات پوشش داده شده در این آزمون عبارتند از:تربیت اسلامی،اصول،نظریه ها و روش های یاددهی-یادگیری،شایستگی های موضوعی در آموزش ابتدایی
3-پوشه کار:محتوای پوشه کار از سه بخش تشکیل می شود:-تجربه در عرصه عمل-تولیدات ناظر بر توسعه حرفه ای-عملکرد فرهنگی و اجتماعی(امتیاز:150 و حداقل امتیاز:90)
4-معدل دوره تحصیلی: معدل کل دانشجویان بر مبنای گزارش سامانه الکترونیکی آموزش در کسب صلاحیت های معلمی در نظر گرفته می شود.
زمانبندی اجرایی:
| ردیف | فعالیت | محدوده زمانی | شروع |
| 1 | تکمیل پوشه کار(بارگزاری) | چهارماه | بهمن 94 تا اردیبهشت95 |
| 2 | اجرای آزمون کتبی | یک روز | مرداد 95 |
| 3 | اجرای آزمون عملکردی | یک روز |
مرداد 95 |
| 4 | اعلام نتیجه | شهریور |